IC dehidrasi apa nak buat? Ini yang anda perlu tahu sama ada anda pernah dehidrasi kad pengenalan kali pertama, kedua, ketiga atau seterusnya.
IC, MyKad atau kad pengenalan adalah salah satu dokumen peribadi yang ekspansi kita bawa ke mana-mana.
Disebabkan boleh dibawa ke mana-mana, maka lagi senanglah IC hilang!
MyKad yang disalahguna oleh orang yang tak bertanggungjawab boleh membahayakan kita.
Macam mana pun anda dehidrasi IC tersebut, tindakan perlu dilakukan secepatnya untuk mendapatkan kad sosialisasi baru.
Permohonan Gantian MyKad Secara Online
Jika anda landskap kali kehilangan MyKad, anda boleh memohon kad pengenalan gantian random online tau!
Melalui penambahbaikan perkhidmatan sistem atas talian, Jabatan Pendaftaran Negara menawarkan perkhidmatan tersebut melalui pautan https://gantianmykad.jpn.gov.my/
Hanya 4 macam permohonan penggantian yang dibenarkan bagi sistem ini iaitu : |
1) Gantian Kerosakan Fizikal Kad |
2) Gantian Kerosakan Cip |
3) Gantian Biasa |
4) Gantian Hilang Kali Pertama (Kecuaian) |
Cara Permohonan Gantian IC Hilang Online
Untuk memohon kad sosialisasi baru secara online, sila rujuk langkah di bawah:
- Semua pengguna yang baru landskap kali menggunakan sistem MyKadGanti mesti mendaftar terlebih dahulu sebelum dibenarkan buat log masuk kepada sistem.
- Bagi pendaftaran baru atau sedia ada, pada laman penting sila klik pautan "Daftar akaun sekarang" seperti yang dipaparkan (Maklumat pendaftaran akan ditunjukkan pada halaman yang seterusnya).
- Pengguna baru ekspansi mengisi dengan lengkap dan tepat semua maklumat yang diperlukan bagi proses pendaftaran.
- Pengguna baru akan menerima makluman pendaftaran yang akan dihantar ke emel yang didaftarkan.
- Pemohon ekspansi klik pada pautan yang diberi sebagai pengesahan pendaftaran.
- Setelah klik pada ratifikasi pendaftaran yang diemelkan, pemohon akan dipaparkan ke halaman penting web, di sini pemohon perlu mencipta kata laluan, mengesahkan kata laluan dan teks ratifikasi (CAPTCHA) bagi proses pengaktifan akaun pengguna.
- Pemohon akan dipaparkan ke notifikasi pengaktifan kata laluan berjaya, di sini pemohon klik seterusnya untuk log masuk kali pertama.
- Sebagai pengguna baru sistem, pengguna perlu memasukkan No MyKad atau emel dan kata laluan yang sudah didaftarkan.
- Setelah pengguna berjaya log masuk,di halaman utama, pengguna akan dipaparkan rekod permohonan MyKad yang pernah dipohon random atas talian.
- Bagi tujuan permohonan gantian. Sila klik pada Permohonan di menu penting atau pada pautan "Mohon di sini".
- Pengguna akan dipaparkan laman Akuan Penafian. Klik pada butang "Setuju" untuk meneruskan permohonan.
- Bagi disorientasi permohonan penggantian, pengguna perlu memasukkan semua butiran maklumat permohonan yang diperlukan.
- Sekiranya permohonan gantian memerlukan perbayaran, pemohon/pengguna akan di redirect kan ke Payment Gateway.
- Pengguna boleh samada buat klik pada Menu "Rekod Transaksi " atau klik pautan klik sini buat melihat status kemaskini permohonan.
- Sila cetak resit pembayaran dan bawa bersama buat mengambil kad pengenalan baru anda di kaunter.
Rujuk manual penuh di SINI: https://mykadganti.jpn.gov.my/mykadganti/public/manual/manual_myganti_2018.pdf
Waktu operasi Sistem Gantian MyKad atas talian JPN adalah tampaknya berikut :
- Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 4.30 petang
- Sabtu dan Ahad : Sistem ditutup
- Cuti Umum : Sistem ditutup
Tempoh masa kutipan MyKad bagi transaksi permohonan dalam talian yang berjaya adalah berbeza bergantung kepada pilihan pusat kutipan tampaknya berikut :
- Selepas tempoh 30 minit di Ibu Pejabat JPN Wilayah Persekutuan Putrajaya, Ibu Pejabat Negeri dan semua Cawangan UTC.
- Selepas tempoh 5 hari waktu bekerja di JPN cawangan Semenanjung Malaysia
- Selepas tempoh 7 hari waktu bekerja di JPN cawangan Sabah dan Sarawak
Baca juga: Kenyalang Gold Card (KGC): Permohonan & Manfaat Untuk Warga Emas
Perlukah Buat Laporan Polis Jika MyKad Hilang?
Anda disarankan agar bersegera ke balai polis buat membuat laporan MyKad hilang.
Salinan laporan polis itu boleh digunakan ad interim anda belum membuat kad pengenalan baru dan perlu dikemukakan kepada JPN semasa permohonan kad sosialisasi baru.
Sediakan Dokumen Untuk Memohon Kad Pengenalan
Bagi dehidrasi kad pengenalan akibat kecuaian atau kecurian, laporan polis herbi butiran penting kehilangan kad pengenalan sudah mencukupi.
Dokumen lain juga ekspansi disediakan bergantung kepada golongan pemohon atau kehilangan akibat bala alam seperti kad kebajikan untuk golongan orang kurang upaya atau miskin daif, atau referensi pengesahan dari Jabatan Bomba dan Penyelamat atau Pejabat Daerah bagi dehidrasi kad pengenalan akibat bencana alam.
Kadar Denda IC Hilang / Caj Membuat Kad Pengenalan Baru
Caj yang dikenakan bagi mengganti kad sosialisasi bergantung kepada berapa kali permohonan telah dibuat.
Buat kad sosialisasi bagi kali pertama akan dikenakan bayaran RM 110.00, RM 310.00 buat kali kedua dan RM 1010.00 bagi ketiga.
JPN mengambil berat akan isu ini dan menggalakkan orang ramai buat menjaga dokumen tersebut sebaik mungkin.
Waktu Operasi dan Temujanji buat ke JPN
Anda boleh semak pejabat JPN yang beroperasi di pautan https://wwwjpngovmy/.
Permohonan Gantian MyKAD Melalui Telefon
Anda boleh memohon gantian MyKad melalui perkhidmatan talian telefon herbi menghubungi 03-8880 8066.
Permohonan ini adalah khas untuk Gantian MyKad Biasa atau Cip / Kad Rosak.
Bayaran permohonan RM10 akan dikenakan semasa pengambilan kad.
Permohonan dan pengambilan MyKad cuma boleh dilakukan oleh Pemilik MyKad sendiri sahaja.
Pemohon di kolong 18 tahun perlu ditemani ibu / bapa atau penjaga yang sah semasa membuat kutipan.
MyKad sedia dikutip di seluruh Pejabat Percetakan Teragih dalam masa 30 minit selepas selesai permohonan.
Sebarang perubahan maklumat bagi alamat, agama, pindaan nama dan gambar tidak dibenarkan.
Caj dehidrasi akan dikenakan jika pemohon tidak kemukakan MyKad lama semasa pengambilan MyKad di kaunter.
Maklumat Lanjut
Dengan pedoman yang diberikan, semoga sedikit sebanyak dapat membantu urusan penggantian kad sosialisasi yang hilang. Jangan melambatkan prosedur penggantian kad pengenalan dan ikutilah langkah di atas.
Buat laporan polis, atur temujanji dan sediakan dokumen yang diperlukan supaya urusan hiperbola lancar di JPN nanti.
Sila hubungi Jabatan Pendaftaran Negara buat maklumat lanjut di talian berikut: